wtorek, 18 maja 2010

Badanie gleby.

Każdy z nas wykonywał doświadczenie.
Oto one:

1.Wpływ nawozów zawierających wapń, sód na strukturę gruzełkowatą gleby

POTRZEBNE MATERIAŁY: bagietka, 3 zlewki, łopatka, Na2CO3, Ca Co3, waga , piasek, gleba ogrodowa, woda wodociągowa

Wyniki i Wnioski : W zlewce z dodatkiem węglanu wapnia cząstki gleby nie ulegają rozpadowi
Pod wpływem działania Jonów Ca2+ powstają kłaczki i próba szybko się klaruje. Z kolei w z zlewce z węglanem sodu cząstki gleby rozpadają się , powstaje zawiesina i próba klaruje się wolniej . Natomiast dodanie piasku nie powoduje zmian w prędkości klarowania się próby .
Nawożenie gleby nawozami zawierającymi wapń sprzyja powstawaniu struktury gruzełkowatej gleby, natomiast nawozy z dodatkiem sodu.

Marcin :D

2.SKŁAD MINERALNY GLEBY

Moim zadaniem było wyodrębnienie składników mineralnych gleb. Do przeprowadzenia tego doświadczenia potrzebne mi były :
- łopatka;
-szpatułka dwustronna;
-lupa;
-dwie białe kartki;
-próbki gleb pobrane z pola i ogrodu.

Na początku nałożyłam łopatką na jedną kartkę glebę z ogrodu a na drugą glebę z pola. Następnie obserwowałam pod lupą elementy składowe gleby, które rozdzielałam za pomocą szpatułki dwustronnej. W wyniku tego rozdzielania mogłam zaobserwować składniki np.: ziarniste (mineralne), włókniste(organiczne).

Mineralną część stanowią minerały pierwotne powstające w wyniku krystalizacji magmy oraz produkty ich wietrzenia czyli minerały wtórne.

W glebie możemy znaleźć m.in.:
-kwarc;
-mikę;
-skaleń;
-łupki;
-rogowiec.

SyLwIa ... ;]

3.Trwałość struktury gruzełkowatej gleby.


Narzędzia potrzebne do wykonania tego doświadczenia :
-pipeta
-szalka Petriego (2 szt.)
-lupa
-łopatka
-pęseta
-próbki gleby piaszczystej i polnej (lub ogrodowej)
-woda wodociągowa

Doświadczenie, które przeprowadzałam polegało na badaniu trwałości agregatów glebowych różnych gleb.
Na początku do szalek Petriego nałożyłam pęsetą po 10 agregatów z gleby ogrodowej i gliny. Za pomocą napełnionych wodą pipet wkraplałam na obie szalki po ściankach jednakową ilość wody.
Po upływie 10 min zaobserwowałam wszystkie agregaty gliny się rozmyły, natomiast w glebie ogrodowej tylko 3 z 10 uległo rozmyciu. Z tego wniosek że gleba ogrodowa jest bardziej urodzajna w przeciwieństwie do innych gleb lub gliny. Wiąże się to z łatwiejszym gromadzeniem wody, powietrza i składników pokarmowych.

KInGA :P

4.Odczyn kwasowy gleby

Moim zadaniem było sprawdzić odczyn kwasowy gleby przed i po dodaniu do niej sproszkowanej kredy. W pierwszej próbie gleby glinowa, ogrodowa i znaleziona przy drodze miały odpowiednio odczyny 7pH, 8pH i 6 pH. W drugiej próbie gdy do wody dodałem sproszkowanej kredy odczyn kwasowy każdej gleby zmniejszył się o 1pH. Ćwiczenie to pokazuje, że nawożenioe gleby nawozami wapniowymi powoduje zmniejszenie jej kwasowości. Wskaźnik kwasowy wzrasta wraz z powiększenie się ilosci H np. pH=2 to ilosc H w wodzie równa się 0,1. Wraz ze wzrostem grup OH wskaźnik staje się zasadowy.

Wskaźnik pH jest także wskaźnikiem pOH tylko kiedy pH wzrasta pOH maleje i na odwrót.
Suma wskaźników pH i pOH jest równa 14 i dlatego kiedy pH jest równe 7 to pOH jest też równe 7 i roztwór jest dlatego obojętny

JArEK :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz